Temat: Miłośnicy mądrości
U początku filozofii stoi – zdziwienie.
Arystoteles
Po lekcji będziesz:
- wiedział/a, co jest przedmiotem filozofii i jakie są główne dyscypliny filozoficzne;
- stawiał/a podstawowe pytania filozoficzne;
- wyjaśniał/a, kim byli: Tales z Miletu, Pitagoras, Heraklit, Sokrates, Platon, Arystoteles, Diogenes, Zenon z Kition, Epikur, Seneka i Marek Aureliusz;
- krótko charakteryzował/a najważniejsze założenia filozofii omawianych filozofów greckich (na podstawie podręcznika);
- prezentował/a główne szkoły filozoficzne starożytnej Grecji i Rzymu, wskazując ich najważniejsze poglądy (na podstawie podręcznika);
- dostrzegał/a treści filozoficzne we współczesnej muzyce;
- interpretował/a obrazy Rafaela Szkoła ateńska i Davida Śmierć Sokratesa, wykorzystując posiadane informacje na temat przedstawionych na nich filozofów;
- objaśniał/a znane sentencje starożytnych filozofów.
- Filozofia i jej dyscypliny – wykład nauczyciela.
Filozofia „umiłowanie mądrości”) – systematyczne i krytyczne rozważania na temat podstawowych problemów i idei, dążące do poznania ich istoty, a także do całościowego zrozumienia świata.
Dziedziny filozofii:
- ontologia – dotyczy natury bytu i rzeczywistości;
- epistemologia – zajmuje się problemem poznania, wiedzy, prawdy i ich relacji do rzeczywistości
- aksjologia – nauka o wartościach – wyróżnia się w niej etykę – dotyczącą moralności, norm postępowania, cnót oraz estetykę – dociekającą istoty piękna;
- historia filozofii – bada rozwój myśli filozoficznej;
- logika – nauka o regułach poprawnego rozumowania i uzasadniania twierdzeń.
- Wzór na szczęście według starożytnych miłośników mądrości. Sfotografuj i wklej mapę myśli.
- Chciałbym/ chciałabym być uczniem/uczennicą antycznej szkoły ___________________, ponieważ ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
- Myśli filozoficzne we współczesnych piosenkach:
„Świat w obłokach” ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
„Ważne”
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
⌂ Jeśli masz ochotę, poszukaj piosenki, która mogłaby być muzycznym znakiem szkoły filozoficznej, którą wybrałeś. Przygotuj jej krótką interpretację.
- Wklej kartę pracy do obrazu Rafaela, Szkoła ateńska
- Zanalizuj obraz J. L. Davida, Śmierć Sokratesa. Wykorzystaj wiadomości o filozofie, jego naukach i okolicznościach jego śmierci. Zwróć uwagę na gesty bohaterów dzieła i je zinterpretuj. Weź także pod uwagę rolę światła na płótnie.