Mierzę się z pomysłem na opracowanie „Pana Tadeusza” w szkole podstawowej

Nowa podstawa programowa nakazuje omówienie Mickiewiczowskiej epopei w klasie siódmej lub ósmej. Czy czternasto- piętnastolatki zrozumieją jej treść, skoro uczniowie szkół ponadgimnazjalnych miewali z tym problemy? Nie wiem. Wiem natomiast, że obowiązkiem nauczyciela jest dostosowanie prowadzonych zajęć do wieku i możliwości uczniów. Instynktownie czuję, że choć „Pan Tadeusz” ma bardzo długą szkolną tradycję, jego omawianie może sprawić trochę kłopotu. Toteż mierzę się z pomysłem opracowania scenariuszy zajęć do lektury na poziom szkoły podstawowej.

Planuję następujące spotkania:
1. Lekcja wprowadzająca na 3-4 tygodnie przed planowanym omawianiem lektury.
2. Co te oczy widziały, co te uszy słyszały? – Biografia Adama Mickiewicza inaczej.
3. Epopeja z nostalgii i miłości zrodzona. 
4. Galeria postaci – przygotowanie wystawy. 
5. Zapraszamy na spacer po Soplicowie i okolicach – przygotowanie makiety i przewodnika turystycznego.
6. Improwizacje dramatyczne – co się działo w Soplicowie, karczmie , na zamku, w zaścianku?
7. Miłość niejedno ma imię – historie miłosne w „Panu Tadeuszu” – pisanie listów.
8. Zajazd na Soplicowo – teatrzyk wycinanek lub komiks.
9. Bitwa – rekonstrukcja zdarzeń (gra planszowa).
10. Sąd nad Jackiem Soplicą.
11. Pejzaże słowem malowane.
12. O muzyczności „Pana Tadeusza”
13. Koncert nad koncertami – historia muzyką opowiedziana.
14. Jaki obraz Polski wyłania się z epopei?
15. Sprawdzian z „Pana Tadeusza” – test, zadania półotwarte i otwarte.

Sporo tego… Może i dobrze. Będziecie Państwo mieli z czego wybierać.:)
Mam nadzieję, że moja praca okaże się przydatna.

Udostępnij

Podobne wpisy

4 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *