Temat: Eschatologia starożytnych Greków
Po lekcji będziesz:
- znał/a i rozumiał/a treść mitów eschatologicznych;
- dostrzegał/a i określał/a treści symboliczne mitu;
- rozumiał/a udział mitów eschatologicznych w światopoglądzie starożytnych;
- dostrzegał/a w micie wartości uniwersalne;
- budował/a konspekt wypowiedzi argumentacyjnej.
Na podstawie opisu Hadesu z Mitologii Parandowskiego zrekonstruuj wędrówkę, jaką według Greków odbywała dusza po śmierci do świata umarłych. Co symbolizują kolejne etapy tej podróży? Co musiała przeżywać wędrująca dusza?
przejście przez bramę piekielną:
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
przepłynięcie z Charonem Styksu za jednego obola:
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
oczekiwanie na sąd w królestwie cieni: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________
emocje duszy:
_______________________________________________________________________________________________________________________________________
Dokąd trafiały dusze sprawiedliwych, a dokąd – dusze złoczyńców? Jaka nagroda bądź kara je czekała? Wpisz nazwy tych miejsc i związane z nimi określenia. Jaki wpływ na ludzkie życie ma zapowiedź sądu ostatecznego? _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Czego dowiadujemy się tym, jak starożytni Grecy postrzegali śmierć, z mitów o:
Asklepiosie: _______________________________________________________________ _____________________________________________________________________________
Demeter i Korze: ___________________________________________________________ __________________________________________________________________________
Syzyfie: __________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
zejściu Odyseusza do Hadesu: ______________________________________________ ___________________________________________________________________________
ujarzmieniu Cerbera przez Heraklesa: ______________________________________ ___________________________________________________________________________
Atenie i Arachne: ___________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
Sformułuj tezę na temat, jak Grecy postrzegali śmierć i życie w zaświatach. Poprzyj ją argumentem zilustrowanym przykładem.
teza: ______________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
argument: __________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________
przykład: ___________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________