Temat: Horacjańska refleksja nad życiem
Sapere aude – Odważ się być mądrym
Horacy
Po lekcji będziesz:
- czytał/a ze zrozumieniem wiersze Horacego; określa ich tematykę i problematykę
- czytał/a pieśni Horacego głośno, wyraziście, z właściwą intonacją
- swoimi słowami przedstawiał/a filozoficzną problematykę czytanych wierszy; wskazywał/a elementy stoicyzmu i epikureizmu
- wskazywał/a toposy ważne dla twórczości Horacego (arkadia, śmierć, przemijanie) i określał/a ich funkcje
- wyjaśniał/a, co jest powodem dumy artysty
- wyjaśniał/a, o jakim pomniku pisze Horacy w swej pieśni
- dostrzegał/a autobiograficzny charakter utworu
- dostrzegał/a i komentował/a toposy exegi monumentum i non omnis moriar; określał/a ich funkcję w wierszu
- rozważał/a, na czym polegają uniwersalne wartości utworów Horacego
- czytał/a ze zrozumieniem tekst naukowy na temat poezji Horacego
- Wybierz jedną sentencję Horacego i ją skomentuj.
- Wyjaśnij znaczenie słów mecenas, mecenat.
- Wklej sfotografowane notatki graficzne dotyczące pieśni Horacego.
- Czy poezja Horacego jest jeszcze aktualna, czy mówi o wartościach dziś ważnych? Przedstaw pisemnie swój stosunek do filozofii życiowej przedstawionej w twórczości Horacego. Uzasadnij swoje stanowisko.
- Przeczytaj artykuł Jerzego Krókowskiego Horacjańska refleksja nad życiem i wykonaj zadania spod tekstu.