Karta pracy nr 1
Zinterpretujcie mit o Prometeuszu.
Scharakteryzujcie Prometeusza. W tym celu przeczytajcie tekst Karla Kerényiego [Prometeusz] z podręcznika (s. 33–34) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Co jest dla niego priorytetem?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak kończy się historia bohatera?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jakie były zasługi Prometeusza dla ludzkości? Wymieńcie co najmniej dwie z nich i wyjaśnijcie, w jaki sposób wpłynęły na rozwój ludzkości.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Mity wyjaśniają pochodzenie zjawisk, rzeczy, obyczajów. Wskażcie w micie o Prometeuszu takie wyjaśnienie.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Prometeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika terminów literackich wyjaśnijcie, co oznacza termin „prometeizm”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Prometeuszu.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Prometeusza. Uzasadnijcie wybór.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 2
Zinterpretujcie mit o Orfeuszu.
Scharakteryzujcie Orfeusza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Orfeuszu, przeczytajcie informację o Orfeuszu z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
……………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Co jest dla niego priorytetem?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak kończy się historia bohatera?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Scharakteryzujcie krótko miłość Orfeusza do Eurydyki.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jaką moc miała muzyka Orfeusza i jakie cechy antycznej koncepcji poezji dostrzegacie w micie o Orfeuszu? W odpowiedzi możecie skorzystać z ramki w podręczniku na s. 17.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Orfeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie krótko, czym był orfizm.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Orfeuszu.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Orfeusza. Uzasadnijcie wybór.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 3
Zinterpretujcie mit o Narcyzie.
Scharakteryzujcie Narcyza. W tym celu przypomnijcie sobie mit o Narcyzie, przeczytajcie informację o Narcyzie z podręcznika (s. 35) i odpowiedzcie na pytania:
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Co jest dla niego priorytetem?
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Jak kończy się historia bohatera?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Opiszcie stosunek Narcyza do miłości.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma narcyz. Dodajcie własne skojarzenia.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Narcyza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie krótko, co oznacza termin „narcyzm”.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Narcyzie.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Narcyza. Uzasadnijcie wybór.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 4
Zinterpretujcie mit o Demeter i Korze.
Jakie cechy przypiszecie bohaterce?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Co jest dla niej priorytetem?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak kończy się historia bohaterki?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma ziarno oraz narcyz. Jaki to ma związek z bohaterkami mitu?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Demeter i Korze.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Demeter. Uzasadnijcie wybór.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
Karta pracy nr 5
Zinterpretujcie mit o Syzyfie.
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Co jest dla niego priorytetem?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Jak kończy się historia bohatera?
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Opiszcie stosunek Syzyfa do śmierci.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Napiszcie, jaki był stosunek Syzyfa do bogów i jaka go spotkała kara.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Syzyfa w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wyjaśnijcie, co oznacza związek frazeologiczny „syzyfowa praca”.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Syzyfie.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać postaci Syzyfa. Uzasadnijcie wybór.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..
Karta pracy nr 6
Zinterpretujcie mit o Tezeuszu w labiryncie.
Jakie cechy przypiszecie bohaterowi?
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Co jest dla niego priorytetem?
Jak kończy się historia bohatera?
……………………………………………………………………………………………………………………………………..
Na podstawie Słownika symboli napiszcie, jakie symboliczne znaczenie ma labirynt. Dodajcie własne skojarzenia.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Napiszcie, jakie, waszym zdaniem, symboliczne znaczenie ma Minotaur.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Na podstawie Słownika mitów i tradycji kultury wypiszcie informacje na temat obecności postaci Tezeusza w kulturze europejskiej (malarstwie, muzyce, literaturze itp.).
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Na podstawie Słownika symboli wyjaśnijcie, jakie znaczenia ma związek frazeologiczny „nić Ariadny”.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wnioski.
Wskażcie sensy egzystencjalne, czyli prawdy o ludzkim losie zawarte w micie o Tezeuszu.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wypiszcie symboliczne znaczenia, które można przypisać mitowi o Tezeuszu w labiryncie. Uzasadnijcie wybór.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….
Wnioski przedstawcie w sposób symboliczny na arkuszu papieru w formie grafu.
1 myśl na “014 015 Kulturowe bogactwo mitów”