021 022 Kartka z zeszytu Wizja losu ludzkiego w Antygonie Sofoklesa
Temat: Wizja ludzkiego losu w Antygonie Sofoklesa. Przygotowanie do pisania rozprawki.
Teatr to aktywna refleksja nad samym sobą.
Po lekcji będziesz:
- wyodrębniał/a motywy literackie w Antygonie;
- umiał/a odnaleźć je w innych utworach;
- posługiwał/a się pojęciami: tragedia, bohater tragiczny, konflikt tragiczny, katastrofa, wina tragiczna, ironia tragiczna;
- wiedział/a, jak napisać rozprawkę;
- umiał/a argumentować przyjętą tezę.
- Wklej swoją tabelę motywów literackich w Antygonie.
- Propozycje rozwinięcia tematów dyskusji:
- Czy życie człowieka jest zdeterminowane przez przeznaczenie czy zależy od wolnej woli człowieka?
TEZA ____________________________________________________________________________
Argument _____________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Argument _____________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Argument _____________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Wnioski ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
-
- Czy człowiek jest skazany na cierpienie?
TEZA ____________________________________________________________________________
Argument _____________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Argument _____________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Argument _____________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Przykład ________________________________________________________________________
Wnioski ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Słownictwo stosowane w rozprawce
W rozprawce przeważa słownictwo, które świadczy o logicznym, rozumowym toku myślenia. Każda myśl powinna wynikać z wcześniejszych. Możesz skorzystać z poniższych podpowiedzi.
Z jakich zwrotów warto korzystać w rozprawce?
Wstęp | Warto się zastanowić, czy… Zamierzam skupić się na… Najpierw zastanowię się nad znaczeniem… Problem, który chcę poruszyć… Warto rozważyć… Celem moich rozważań jest… |
Argumentacja | Swoją wypowiedź / swoje rozważania rozpocznę od… Punktem wyjścia do moich rozważań jest… Podam jeszcze jeden przykład… Przejdę do kolejnego zagadnienia… Z tego wynika, że… Jest to jeden z dowodów… Stanowisko to potwierdzają również… Nie sposób nie zauważyć, że… Wszystko wskazuje na to, że… Należy nadmienić, że… Jak wynika z przytoczonych argumentów (faktów, dowodów), … Odniosę się do kolejnego przykładu… Zebrane tu przykłady potwierdzają … Z tego też powodu… Przywołajmy więc kolejny przykład… W świetle przedstawionych rozważań… |
Podkreślenie subiektywizmu wypowiedzi | Sądzę, że… Uważam, że… Moim zdaniem… |
Zwroty zwiększające spójność | toteż, czyli, zatem, bowiem z jednej strony…, z drugiej strony zaś jak wiadomo… odnosząc się do…, mianowicie… nie tylko…, ale także… |
Podsumowanie | Podsumowując rozważania, stwierdzam, że… Wszystkie przedstawione przykłady wskazują/pozwalają sądzić, że… Podsumowując,… Na zakończenie warto więc… Spróbujmy podsumować… |