Temat: Epopeja z nostalgii i miłości zrodzona – geneza „Pana Tadeusza”.
Kolejna propozycja poświęcona jest omówieniu genezy „Pana Tadeusza”. Uczniowie utrwalają poznane na historii informacje o Wielkiej Emigracji; wykorzystują wiadomości z poprzedniego spotkania o biografii Adama Mickiewicza; wzbogacają słownictwo o wyrazy nostalgia, epopeja, inwokacja, epilog; rozpoznają cechy gatunkowe eposu; dokonują analizy i interpretacji Epilogu, Inwokacji i tytułu dzieła Mickiewicza. A przy tym dobrze się bawią, bowiem lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem metod aktywizujących. Uczniowie korzystają z gier dydaktycznych, prezentacji multimedialnej.
Główne zagadnienia lekcji
Lekcja poświęcona jest omówieniu genezy „Pana Tadeusza”. Uczniowie utrwalają poznane na historii wiadomości o Wielkiej Emigracji; wykorzystują wiadomości z poprzedniej lekcji o biografii Adama Mickiewicza; wzbogacają słownictwo o wyrazy nostalgia, epopeja, inwokacja, epilog; rozpoznają cechy gatunkowe eposu dokonują analizy i interpretacji Epilogu, Inwokacji i tytułu dzieła Mickiewicza.
Cele lekcji
Uczeń:
- rozpoznaje rodzaje literacki, określa cechy charakterystyczne epiki;
- przypisuje „Pana Tadeusza” do epiki;
- rozróżnia epopeję jako gatunek literacki; wskazuje jej cechy;
- wyjaśnia, dlaczego „Pan Tadeusz” jest epopeją;
- pisze poprawnie pod względem ortograficznym oraz stosuje reguły pisowni;
- określa w poznawanych tekstach problematykę egzystencjalną i poddaje ją refleksji;
- wykorzystuje w interpretacji tekstów literackich elementy wiedzy o historii i kulturze;
- wykorzystuje w interpretacji utworów literackich potrzebne konteksty, np. biograficzny, historyczny, historycznoliteracki, kulturowy, filozoficzny, społeczny.
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja prowadzona jest z wykorzystaniem metod aktywizujących. Uczniowie korzystają z gier dydaktycznych, prezentacji multimedialnej.
Środki dydaktyczne:
- Adam Mickiewicz, Pan Tadeusz
- Słownik języka polskiego
- Słownik terminów literackich
- Pan Tadeusz jako epopeja
- Wielka Emigracja – prezentacja
- Analiza Inwokacji – znajdź parę
- Notatka podsumowująca
Przebieg lekcji:
- Wprowadzenie: poinformowanie uczniów o celach lekcji, zapisanie tematu.
- Wprowadzenie pojęcia nostalgia:
- wyjaśnienie pojęcia nostalgia (sprawdzenie znaczenia w Słowniku języka polskiego);
- przypomnienie zasady ortograficznej dotyczącej pisowni rzeczowników pochodzenia obcego zakończonych w M na –ia;
- utworzenie od wyrazu nostalgia przymiotnika i przysłówka;
- zastosowanie w zdaniach związków frazeologicznych: ogarnia kogoś nostalgia, ktoś cierpi na nostalgię, nostalgiczny nastrój.
- Wprowadzenie pojęcia epopeja:
a) sprawdzenie w Słowniku języka polskiego lub Słowniku terminów literackich znaczenia pojęcia;
b) wypisanie na tablicy cech eposu;
c) wypisanie wyrazów bliskoznacznych: epopeja – epos, poemat opisowy;
d) zapisanie odmiany rzeczownika epopeja w liczbie pojedynczej i mnogiej;
e) zwrócenie uwagi na pisownię D,C i Msc. l. poj. oraz D l. mn.; omówienie zasady ortograficznej;
f) ćwiczenie ortograficzne: Uzupełnienie zdań właściwymi formami rzeczowników: aleja, epopeja, szyja, nadzieja:
Nie mogli znaleźć __________ Niepodległości w Warszawie.
Skawiński zaczytał się w ______________ Adama Mickiewicza.
Andrzej Wajda podjął się ekranizacji naszej narodowej ______________ .
Lekarz uważnie przyglądał się ____________ pacjentki.
Diagnoza lekarska dała mu trochę ____________ na wyzdrowienie. - Ćwiczenie w argumentowaniu, że „Pan Tadeusz” posiada cechy epopei. https://learningapps.org/display?v=psnhhnpot20
- Wielka Emigracja – prezentacja https://prezi.com/p/aeh_vpyjxguh/?present=1
- Uczniowie przypominają, co po upadku powstania listopadowego działo się z Adamem Mickiewiczem.
- Analiza Epilogu praca z tekstem. Wnioski.
8. Analiza Inwokacji:
-
- wzorcowa recytacja;
- znajdź parę – https://wordwall.net/pl/resource/831907/inwokacja-34pana-tadeusza-34 (Program daje też możliwość wydrukowania ćwiczenia w postaci krzyżówki, łaczenia w pary albo testu);
- wnioski.
9. Analiza tytułu:
Jestem zachwycona Pani pomysłami. Czasem podpatruję i wykorzystuję, bo niesamowite są te Pani pomoce. Pozdrawiam serdecznie
Proszę śmiało korzystać. Robię to dla Was. Sama już nie pracuję, więc nie wykorzystam. Serce rośnie, gdy wiem, że to użyteczne i służy dzieciakom.
Dobry wieczór!
Czy jest możliwość pobrania materiałów dot. Epilogu? Będę wdzięczna. Pozdrawiam