002 Kartka z zeszytu. Organizacja pracy
Temat: Jak będziemy pracować na lekcjach języka polskiego?
Słyszę i zapominam
Konfucjusz
Widzę i pamiętam
Robię i rozumiem.
Po lekcji będziesz:
- miał/a świadomość celów uczenia się języka polskiego w szkole średniej;
- znał/a swoje prawa i obowiązki;
- znał/a zasady oceniania obowiązujące na lekcjach języka polskiego;
- znał/a listę lektur obowiązkowych w klasie pierwszej;
- wiedział/a, jak korzystać z podręcznika Przeszłość i dziś
1. Po co uczysz się języka polskiego? Zapisz 5 najważniejszych celów. _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
2. Twoje prawa i obowiązki
Masz prawo:
- nie wiedzieć, nie rozumieć i pytać, prosić o dodatkowe wyjaśnienia;
- prosić o pomoc w nadrobieniu braków, uzupełnieniu zaległości, rozwiązaniu problemów, z którymi sobie nie radzisz;
- do dodatkowego, nieobowiązkowego zadania domowego, dzięki któremu utrwalisz trudniejszy materiał, poprawisz ocenę, będziesz rozwijać swoje zainteresowania;
- do uzyskania informacji zwrotnej o Twoich postępach;
- do poprawy każdej niezaliczonej kartkówki i każdego niezaliczonego sprawdzianu;
- do zgłoszenia nieprzygotowania do lekcji raz w semestrze i ustalenia formy oraz terminu zaliczenia tego, z czego się nie przygotowałeś/aś.
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
Twoje obowiązki (ułatwiające uczenie się):
- posiadasz zeszyt przedmiotowy (najlepiej A4 ze względu na mapy myśli) i prowadzisz notatki, zapisując temat i datę przeprowadzonych zajęć;
- prowadzisz staranne notatki;
- czytasz lektury w wyznaczonym terminie;
- powtarzasz wiadomości zdobyte na lekcji, korzystając z własnych notatek, podręcznika Przeszłość i dziś;
- przechowujesz wszystkie materiały, które otrzymasz na lekcji (karty pracy, teksty), a także kartkówki.
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
- _________________________________________________________________________________________
3. Przedmiotowe zasady oceniania.
4. Lektury obowiązkowe – tekst czytane w całości.
Podczas lektury Antygony zastanawiaj się, jakie rekwizyty będą Ci się z tą lekturą kojarzyły. Może to być np. edykt Kreona o zakazie grzebania Polinika, chusta Antygony itp. Wykonaj te rekwizyty i włóż do „Pudełka z lekturą”. Pudełko zewnątrz ładnie ozdób i opatrz tytułem dzieła, autorem i epoką, z której utwór pochodzi. Na pierwszej lekcji poświęconej utworowi zaprezentujesz swoje pudełko i wyjaśnisz, dlaczego znajdują się w nim takie, a nie inne rekwizyty.
5. Przejrzyj podręcznik do języka polskiego i uzupełnij zdania:
Tekst podręcznika został podzielony na ______________________, a te na mniejsze _____________________________________.
W ramkach z niebieskim tłem i „przyciskiem” umieszczono _________________________________.
Cytowane utwory obudowane są _______________________________ .
Do utworów przeznaczonych do czytania w całości przygotowano ____________________________.
Pod tekstami literackimi zamieszczono ____________________________.
Końcowy moduł ćwiczeniowy rozdziału zawiera ćwiczenia przygotowujące do _______________ wypracowań.
6. Napisz własną kilkuzdaniową opinię o podręczniku.
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________