028 029 Horacjańska refleksja nad życiem

Temat: Horacjańska refleksja nad życiem

Sapere aude – Odważ się być mądrym

Horacy

Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest analizie i interpretacji pieśni refleksyjnych Horacego: Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem pomnik. Wnioski z własnych analiz porównają uczniowie z tekstem Jerzego Krókowskiego: Horacjańska refleksja nad życiem.

Cele lekcji:

Uczeń:

  • czyta ze zrozumieniem wiersze Horacego; określa ich tematykę i problematykę
  • czyta pieśni Horacego głośno, wyraziście, z właściwą intonacją
  • swoimi słowami przedstawia filozoficzną problematykę czytanych wierszy; wskazuje elementy stoicyzmu i epikureizmu
  • wskazuje toposy ważne dla twórczości Horacego (arkadia, śmierć, przemijanie)
    i określa ich funkcje
  • wyjaśnia, co jest powodem dumy artysty
  • wyjaśnia, o jakim pomniku pisze Horacy w swej pieśni
  • dostrzega autobiograficzny charakter utworu
  • dostrzega i komentuje toposy exegi monumentum i non omnis moriar; określa ich funkcję w wierszu
  • rozważa, na czym polegają uniwersalne wartości utworów Horacego
  • czyta ze zrozumieniem teksty naukowe na temat poezji Horacego
  • wyjaśnia znaczenie i źródło pojęć: mecenas, mecenat
     

Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 90 minut. Na pierwszej lekcji uczniowie analizują i interpretują pieśni Horacego posługując się kartami pracy i opracowując notatki graficzne dotyczące utworów, słuchają muzycznej interpretacji ody Do Leukonoe w wykonaniu Grzegorza Turnaua,  na drugiej dyskutują na temat uniwersalnych wartości utworów Horacego oraz porównują swoje wnioski z tekstem naukowym, ćwicząc jednocześnie czytanie ze zrozumieniem.

Środki dydaktyczne:

  • Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 77 – 82
  • Słownik języka polskiego
  • Kartka z zeszytu
  • Karty pracy, schematy notatek graficznych
  • Rzutnik lub tablica multimedialna
  • Grzegorz Turnau, Leukonoe  https://www.youtube.com/watch?v=Yhhkf5kDtFg

Przebieg lekcji:

  1. Lekcję rozpoczyna krótka rozmowa na temat motta. Uczniowie wyjaśniają, jak rozumieją sentencję Horacego. Sprawdzają w podręczniku inne złote myśli poety. Każdy wybiera jedną i ją komentuje.
  2. Nauczyciel wprowadza informacje biograficzne i Horacym, uczniowie wyjaśniają znaczenie słów mecenas, mecenat, odwołują się do Słownika języka polskiego.
  3. Wybrani uczniowie głośno czytają pieśni Horacego Do Leukonoe, Do Deliusza i Wybudowałem pomnik. Uczniowie wyjaśniają niezrozumiałe wyrazy, korzystając z przypisów i ewentualnej pomocy nauczyciela.
  4. Młodzież w grupach analizuje ody, pracując z kartą pracy i przygotowując notatkę graficzną według schematu.

Wykonanie chmury wyrazów może być zadaniem domowym. Nauczyciel czuwa nad właściwym wykonaniem zadań, w razie potrzeby służy pomocą.  

  1. Grupy prezentują efekty swojej pracy. Przed omówieniem utworu czytają go głośno i wyraziście. Notatki graficzne przyczepiają do tablicy, aby inni mogli je sfotografować.  Przykładowe notatki graficzne: 
  1.  Nauczyciel prezentuje współczesną interpretację muzyczną pieśni Do Leukonoe w wykonaniu Grzegorza Turnaua. Młodzież dzieli się swoimi wrażeniami i spostrzeżeniami. Młodzież zastanawia się, czy poezja Horacego jest jeszcze aktualna, czy mówi o wartościach dziś ważnych. Każdy uczeń pisemnie przedstawia  swój stosunek do filozofii życiowej przedstawionej w twórczości Horacego. Uzasadnia swoje stanowisko.  
  2. Krótka dyskusja: Poezja Horacego – relikt przeszłości czy wciąż aktualna refleksja o świecie?
  3. Młodzież konfrontuje swoje wnioski z tekstem naukowym. Czyta artykuł Jerzego Krókowskiego Horacjańska refleksja nad życiem i wykonuje zadania spod tekstu.  
Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *