Karty pracy
Horacjańska refleksja nad życiem
Do Leukonoe
- Uważnie przeczytajcie wiersz Do Leukonoe.
- Wyjaśnijcie niezrozumiałe określenia, korzystając z przypisów lub poproście o pomoc nauczyciela.
- Ustalcie, kto jest adresatem wiersza. Sprawdźcie we Wskazówkach do lektury, co znaczy imię Leukonoe. Nazwijcie środek literacki, jaki wykorzystuje poeta, zwracając się do Leukonoe.
- Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Krótko go scharakteryzujcie.
- Wypiszcie z wiersza kilka rad, jakie daje podmiot liryczny Leukonoe. Każdą z nich skomentujcie swoimi słowami. Na podstawie ostatniego wersu wyjaśnijcie zasadę złotego środka.
- Spośród podanych wybierzcie 3 ważne motywy pojawiające się w utworze: Arkadia, duma z osiągnięć, nieuchronność śmierci, nieśmiertelność poety, przemijanie, przeznaczenie, radość życia, sława, złoty środek, życie zgodne z naturą.
- Wskażcie w wierszu nawiązania do filozofii epikurejskiej i stoickiej. Przypomnijcie główne zalecania tych kierunków. W ten sposób omówicie kontekst filozoficzny wiersza.
- Zaklasyfikujcie wiersz Do Leukonoe do rodzaju literackiego (liryka, epika, dramat) i określcie gatunek literacki.
- Wypełnijcie schemat notatki graficznej dotyczącej utworu. Piszcie starannie. Możecie użyć kolorowych pisaków lub zakreślaczy.
- Przygotujcie piękne czytanie utworu.
- Przygotujcie w programie Word Art chmurę wyrazów, jakie będziecie kojarzyć z wierszem. Postarajcie się nadać chmurze symboliczny kształt. (Zadanie dla chętnych do wykonania w domu)
Do Deliusza
- Uważnie przeczytajcie wiersz Do Deliusza.
- Wyjaśnijcie niezrozumiałe określenia, korzystając z przypisów lub poproście o pomoc nauczyciela.
- Ustalcie, kto jest adresatem wiersza. Sprawdźcie we Wskazówkach do lektury, kim był Deliusz. Nazwijcie środek literacki, jaki wykorzystuje poeta zwracając się do Deliusza.
- Kto jest podmiotem lirycznym wiersza? Krótko go scharakteryzujcie.
- Wypiszcie z wiersza kilka rad, jakie daje podmiot liryczny Deliuszowi. Każdą z nich skomentujcie swoimi słowami.
- Spośród podanych wybierzcie 3 ważne motywy pojawiające się w utworze: Arkadia, duma z osiągnięć, nieuchronność śmierci, nieśmiertelność poety, przemijanie, przeznaczenie, radość życia, sława, złoty środek, życie zgodne z naturą. Wynotujcie z wiersza wszystkie motywy składające się na obraz przemijania.
- Wyjaśnijcie, jaką rolę odgrywają w wierszu opisy przyrody.
- Wskażcie w wierszu nawiązania do filozofii epikurejskiej i stoickiej. Przypomnijcie główne zalecania tych kierunków. W ten sposób omówicie kontekst filozoficzny wiersza.
- Zaklasyfikujcie wiersz Do Deliusza do rodzaju literackiego (liryka, epika, dramat) i określcie gatunek literacki.
- Wypełnijcie schemat notatki graficznej dotyczącej utworu. Piszcie starannie. Możecie użyć kolorowych pisaków lub zakreślaczy.
- Przygotujcie piękne czytanie utworu.
- Przygotujcie w programie Word Art. chmurę wyrazów, jakie będziecie kojarzyć z wierszem. Postarajcie się nadać chmurze symboliczny kształt. (Zadanie dla chętnych do wykonania w domu)
Wybudowałem pomnik
- Uważnie przeczytajcie wiersz Wybudowałem pomnik.
- Wyjaśnijcie niezrozumiałe określenia, korzystając z przypisów lub poproście o pomoc nauczyciela.
- Ustalcie, kim jest osoba mówiąca w wierszu. Zbierzcie informacje na jej temat. Czemu służy przywołanie kontekstu autobiograficznego?
- O jaki pomnik chodzi? Wypiszcie z wiersza wszystkie określenia pomnika.
- Jaką funkcję pełni w wierszu motyw non omnis moriar? (Znaczenie tych słów znajdziecie w podręczniku na s. 77)
- Odszukajcie w wierszu zwrot do muzy. O co ją prosi poeta? Jaki symboliczny wymiar mają te słowa? W odpowiedzi wykorzystajcie kontekst obrazu N. Poussina Natchnienie poety. Przypomnijcie, kim był Apollo, jaką sferą życia się opiekował.
- Spośród podanych wybierzcie 3 ważne motywy pojawiające się w utworze: Arkadia, duma z osiągnięć, nieuchronność śmierci, nieśmiertelność poety, przemijanie, przeznaczenie, radość życia, sława, złoty środek, życie zgodne z naturą.
- Zaklasyfikujcie wiersz Wybudowałem pomnik do rodzaju literackiego (liryka, epika, dramat) i określcie gatunek literacki.
- Wypełnijcie schemat notatki graficznej dotyczącej utworu. Piszcie starannie. Możecie użyć kolorowych pisaków lub zakreślaczy.
- Przygotujcie piękne czytanie utworu.
- Przygotujcie w programie Word Art chmurę wyrazów, jakie będziecie kojarzyć z wierszem. Postarajcie się nadać chmurze symboliczny kształt. (Zadanie dla chętnych do wykonania w domu)
1 myśl na “028 029 Horacjańska refleksja nad życiem”