031 Powtórzenie wiadomości o antyku grecko-rzymskim
Temat: Powtórzenie wiadomości o antyku grecko-rzymskim
Antyk grecko-rzymski omówiony. Trzeba powtórzyć, usystematyzować wiadomości, dokonać syntezy i przygotować się do sprawdzianu. Nie musi to jednak być trudna i nudna lekcja. Można wykorzystać to, co powstało w trakcie omawiania i dobrze się bawić.
Nie będę publikowała sprawdzianu (z wiadomych względów :)) Proponuję wykorzystać zamieszczony w materiałach Stentora.
Błąd jest przywilejem filozofów, tylko głupcy nie mylą się nigdy.
Sokrates
Główne zagadnienia lekcji:
Lekcja poświęcona jest powtórzeniu i utrwaleniu wiadomości o antyku grecko-rzymskim. Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Zadania zgrupowane są wokół: eposów Homera, dramatu Sofoklesa i pieśni Horacego; postaci mitologicznych; interpretacji sensów głębokich mitów; pojęć teoretyczno-literackich związanych z epoką; związków frazeologicznych wywodzących się z mitologii oraz nawiązań do mitów w malarstwie późniejszych epok.
Cele lekcji:
Uczeń:
- gromadzi i przetwarza wprowadzany na poprzednich lekcjach materiał;
- korzysta z różnych źródeł informacji
- wdraża się do systematycznego uczenia się, porządkowania zdobytej wiedzy i jej pogłębiania oraz syntezy poznanego materiału
- rozumie podstawy periodyzacji literatury, sytuuje utwory literackie w starożytności
- rozróżnia gatunki epickie, liryczne, dramatyczne: epos, odę, tragedię antyczną
- rozumie pojęcie motywu literackiego i toposu,
- rozpoznaje podstawowe motywy i toposy oraz dostrzega żywotność motywów antycznych
Uwagi dotyczące realizacji:
Lekcja trwa 45 minut. Warto zadbać o odpowiednia aranżacje przestrzeni w klasie i odpowiednią dekorację. W trakcie rozwiązywania zadań uczniom przydadzą się przygotowane wcześniej notatki wizualne. Mapy myśli: Starożytność, Iliada, Mityczne motywywędrowne, Bohaterowie „Antygony” (i tu), Wzór na szczęście według starożytnychfilozofów. Karty lektur: Odyseja, Grecki mit o początku, Do Leukonoe, Do Deliusza, Wybudowałem pomnik. Chmury wyrazów: Odyseja, Ideał starożytnego herosa, Mityczne motywy wędrowne. Pojawią się również inne opracowane przez uczniów materiały wykonane w ramach projektu W greckim teatrze…, pudełko z lekturą i gra planszowa. Warto je wyeksponować przy stacjach zadaniowych i pozwolić uczniom z nich korzystać. Uczniowie pracują metodą stacji zadaniowych. Za ukończenie zadań w danej stacji grupa otrzymuje nagrodę oznaczoną numerem stacji (nagrody przyznaje nauczyciel po obejrzeniu efektów pracy, różnicuje je i na koniec lekcji może na tej podstawie ocenić pracę uczniów). Kolejność wykonywania zadań jest dowolna. Czas ograniczony do 6 minut na stację.
Na lekcji wykorzystywane są gry dydaktyczne przygotowane w sieci. W związku z tym nauczyciel prosi uczniów o przyniesienie tabletów lub smatrfonów albo zapewnia odpowiednią ilość komputerów.
Środki dydaktyczne:
- Krzysztof Mrowcewicz, Przeszłość i dziś, s. 10 – 86
- Mapy myśli, karty lektur, chmury wyrazowe, gra planszowa, pudełko z lekturą, czyli materiały przygotowywane podczas lekcji działu
- Gry dydaktyczne: trimino – Interpretacje mitów, Zgadnij, kto to – postacie mitologiczne, krzyżówka – dzieła starożytnych, Memory – mitologizmy, puzle – Nawiązania do starożytnych motywów,
- Fiszki – pojęcia teoretyczno-literackie
Przebieg lekcji:
- Nauczyciel dzieli klasę na grupy, dbając o to, by uczniowie słabsi mieli wsparcie w lepiej sobie radzących. Lekcję zaczyna rozmowa na temat motta i prośba nauczyciela, aby liczyła się współpraca, wzajemna pomoc, a nie rywalizacja. Nauczyciel wyjaśnia zasady pracy.
- Przy pomocy mapy myśli Starożytność uczniowie przypominają najważniejsze informacje o epoce.
- Stacje zadaniowe:
- Gra:Zgadnij, kto to – postacie mitologiczne. Tym razem można wykorzystać łatwiejszą wersję gry: informacje wydrukować na karteczkach i pozwolić uczniom losować postacie do odgadnięcia. Uczniowie odkrywają karteczki z charakterystykami postaci i podają ich imię. Odgadnięte karty się odkłada, a o nierozpoznanych postaciach wyszukuje się informacji w różnych źródłach.
- Trimino:Mity – interpretacje. Trimino to wariacja na temat układanki domino. Gra polegająca na układaniu trójkątów – każdy z boków musi pasować do boku innego trójkąta. W efekcie powstaje sześciokąt.
- Krzyżówka – utwory Homera, Horacego i Sofoklesa.
-
- Mitologizmy – gra memory. https://www.educaplay.com/learning-resources/4760768-mitologizmy_memory.html Gra opracowana do realizacji w sieci, ale można również przygotować ją na kartonikach. Uczniowie mają nie tylko odkryć związki frazeologiczne, ale również wyjaśnić ich znaczenie.
- Fiszki – pojęcia teoretycznoliterackie.
-
- Puzle – obrazy – Szkoła ateńska, Polski Prometeusz 1831, Natchnienie poety – To zadanie indywidualne do wykonania na komputerze, tablecie lub telefonie.
- https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=3ad84f77ce78 puzle – Polski Prometeusz 1831
- https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=0389300e741e puzle Natchnienie poety
- https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=34bae7e2e5f5 puzle Szkoła ateńska
- Puzle – obrazy – Szkoła ateńska, Polski Prometeusz 1831, Natchnienie poety – To zadanie indywidualne do wykonania na komputerze, tablecie lub telefonie.
- Uczniowie, którzy szybciej wykonają swoje zadania grają w grę Tułaczka Odysa
- Ocena pracy uczniów.
- Zadanie domowe: Przygotować się do sprawdzianu.