Kartka z zeszytu. Zanim sięgniesz po „Pana Tadeusza”

Temat: Zanim sięgniesz po epopeję „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza

Chleb

któ­ry żywi i za­chwy­ca

któ­ry się w krew na­ro­du zmie­nia

po­ezja Mic­kie­wi­cza

sto lat nas kar­mi

ten sam chleb

siłą uczu­cia

roz­mno­żo­ny

Tadeusz Różewicz

Po lekcji będziesz:

  • rozumiał/a główny zarys fabuły utworu;
  • orientował/a się w tematyce utworu;
  • wdrażał się systematycznego uczenia się;
  • wiedział/a, jak czytać epopeję;
  • przygotowywał/a się do gromadzenia i porządkowania zdobytej wiedzy;
  • znajdował/a omawianych piosence i skeczu nawiązania do „Pana Tadeusza”
  1.  Wypisz wyszukane tytuły utworów Adama Mickiewicza. Pamiętaj o cudzysłowach i zasadach ortografii dotyczących pisowni tytułów literackich.
  2. Zapowiedź omawiania „Pana Tadeusza”:
    • termin omawiania: za 3 tygodnie;
    • sposoby czytania dzieła: słuchanie audiobooka z jednoczesnym śledzeniem tekstu oczami lub głośne czytanie tekstu; po każdej księdze przerwa, zanotowanie pytań i odpowiedzi oraz rekapitulacja wydarzeń według planu z początku księgi;
    • zadania długoterminowych do lektury:
      • zadanie dla wszystkich: Przygotuj po 5 fiszek z każdej księgi „Pana Tadeusza”. Fiszki to kartoniki o wymiarach 6×9 cm, na których na jednej stronie umieszczasz pytanie oraz numer księgi, a na drugiej odpowiedź oraz numer księgi. Pytania i odpowiedzi zapisuj poziomo.
      • Zadanie 1 dla chętnych: Soplicowskie menu – przygotuj pięknie opracowane graficznie menu restauracji, która serwuje gościom potrawy i napoje opisane w „Panu Tadeuszu”. Podaj informacje, z czego składa się potrawa. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
      • Zadanie 2 dla chętnych: Moda z początku XIX wieku – album. Powinny się w nim znaleźć opisy strojów damskich i męskich opatrzone rysunkami lub zdjęciami i cytatami z epopei.
      • Zadanie 3 dla chętnych: Atlas soplicowskich grzybów. Powinien zawierać opisy gatunków grzybów występujących w soplicowskim lesie i ich rysunki lub zdjęcia. Każdą pozycję opatrz cytatem z epopei.
      • Zadanie 4 dla chętnych: „Łowów historyja krótka” – komiks zawierający przebieg polowania na podstawie gry Wojskiego na rogu.
      • Zadanie 5 dla chętnych: Lapbook z lektury, czyli plakat z doklejonymi informacjami dotyczącymi lektury. Schemat plakatu: tytuł utworu (pełny), autor (informacje o innych dziełach), czas powstania dzieła, gatunek i rodzaj literacki, główne wydarzenia w punktach, motywy, chmura wyrazów związanych z utworem, ważni bohaterowie, najpiękniejszy cytat, króciusieńko, o czym jest „Pan Tadeusz”. (Dużo pracy, ale świetna powtórka przed egzaminem).
    • Z zestawu zadań dla chętnych uczeń realizuje jedno wybrane.
  3. O czym jest „Pan Tadeusz”?
    • Wypisz 3 zasadnicze wątki poematu.
Udostępnij

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *