„Lalka” Bolesława Prusa – najważniejsze zagadnienia. Opracowanie dla uczniów

Zapiski polonistki – blog o nauczaniu

Szanowni,

tym razem „Lalka” – najważniejsze zagadnienia dla zestresowanych uczniów .


Lalka” – najważniejsze zagadnienia.


Prezentacja, którą macie Państwo przed oczami, powstała jako deska ratunkowa przy zaliczaniu „Lalki”. Nie jest doskonała, nie obejmuje wielu interesujących problemów, ale ma omawiać najważniejsze zagadnienia. I to w sposób jak najprzyjaźniejszy, krótko i rzeczowo. Pierwotnie myślałam o tym, aby teksty zredagować w postaci słów kluczowych. Ponieważ jednak niektórzy potrzebują również podpowiedzi, jak ująć treści, to obok wyszczególnionych haseł znajdą podstawowe omówienia. Mam nadzieję, że opracowanie okaże się przydatne. Serdecznie więc zapraszam. Korzystajcie sami i polecajcie uczniom, którzy często giną w gąszczu ściąg o wątpliwej poprawności merytorycznej, czego nikt nie kontroluje.


Wątpliwości: Czy tylko najważniejsze zagadnienia?

Poważnie i wiele razy zastanawiałam się, czy rzeczywiście powinnam publikować tego typu gotowce. Przez pewien czas nawet się mocno wzbraniałam. Przecież we własnej pracy dokładałam starań, aby uczniowie nie korzystali z bryków i ściąg, więc dlaczego miałabym ich sama zachęcać, na dodatek podsuwając opracowanie? Jednakże teraz, kiedy indywidualnie pracuję z uczniami i uważnie wsłuchuję się w ich problemy, przekonałam się, że to też jest potrzebne. Przede wszystkim niektórzy młodzi ludzie są czasem bezradni wobec tak obszernego i niełatwego dzieła. Nawet ci, którzy je przeczytali. Zdumiewające? Też mi się przez lata tak wydawało.

I tu pozwólcie mi na małą dygresję… Niedawno przeczytałam książkę, taką dla odpoczynku, dla oderwania się od spraw trudnych. I kilka tygodni później nie pamiętałam jej. Pomyślałam, że to może zaniki pamięci w związku z pocovidowymi problemami. A może nie? Prawdopodobnie po prostu czytałam bez większego skupienia. A co, jeśli tak „Lalkę” przeczytają uczniowie? Pogubią się, nie zapamiętają tego, co ważne, odniosą wrażenie, że jest nudna i zagmatwana. Właśnie takim uczniom dedykuję to opracowanie.

Nie tylko schemat i wiedza w pigułce


Natomiast nauczyciele i ambitni uczniowie prezentację na temat możliwości wykorzystania „Lalki” Bolesława Prusa na lekcjach języka polskiego znajdą tutaj, a więcej ciekawych pomysłów zebranych na Wakelecie tutaj.

Dlaczego tam warto zajrzeć? Po pierwsze w propozycji lekcyjnej uwzględniłam najważniejsze zagadnienia z „Lalki”, ale proponuję także niebanalne sposoby pracy. Jak zawsze stawiam na kreatywność i aktywność.

Więcej materiałów dla uczniów tutaj i tutaj

Udostępnij

5 myśli na “„Lalka” Bolesława Prusa – najważniejsze zagadnienia. Opracowanie dla uczniów”

  1. Świetny materiał! Niezwykle przydatny, ułatwia powtórki. Pozdrawiam serdecznie i… nieustająco podziwiam pracowitość, kreatywność. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *