Miłość niejedno ma imię

Wróciłam do realizacji cyklu o „Panu Tadeuszu”. Przerwa była trochę za długa, ale z pilniejszymi prośbami się Państwo zwracaliście.
W poniższym pomyśle uczniowie mają wcielić się w wybraną postać z epopei i w jej imieniu napisać list do przyjaciela, w którym opowiedzą swoją historię miłosną i podzielą się swoimi przeżyciami. Przyszło mi teraz do głowy, że gdyby pomysł chwycił można by zebrać najciekawsze listy i stworzyć elektroniczną pamiątkę zdalnego nauczania. Co Państwo na to?
Spotkanie 6
Kontynuujemy nasze spotkania z epopeją narodową. Musimy nieco zmienić ich formę, bo epidemia usadziła nas przed komputerami. Dlatego prośba do Was: piszcie w dokumentach edytowalnych zamieszczonych niżej. To znacznie ułatwia sprawdzanie tekstów i sugerowanie zmian.
Dziś chcę, abyśmy się pochylili na historiami miłosnymi w „Panu Tadeuszu” Nie, nie pomyliłam się – historiami, nie historią. Jest ich przecież wiele. Wasze zadanie będzie polegało na wcieleniu się w jedną z postaci epopei i napisaniu w jej imieniu listu do przyjaciółki lub przyjaciela. Treść listu powinna przedstawiać historię miłosną postaci. To jest zadanie obowiązkowe.
Decyzja będzie należała do Was. Ze swej strony życzę dobrej zabawy.
Skoro macie napisać list, przypomnijmy, co to za forma. Obejrzyjcie film O sztuce pisania listu i pobawcie się testem.
Wasze zadanie będzie nieco utrudnione, bowiem macie w listach zwierzyć się ze swoich uczuć miłosnych i opowiedzieć Waszą (wybranego bohatera) historię. Może się tu przydać słownictwo związane z opisem przeżyć wewnętrznych.
Zanim zabierzecie się do pracy twórczej, powinniście przygotować się merytorycznie, to znaczy zebrać jak najwięcej informacji o postaci, w imieniu której, chcecie pisać list. Zacznijmy od zabawy w grupowanie informacji. Wykorzystajcie grę Miłość w „Panu Tadeuszu”. Teraz zdecydujcie, w kogo się wcielicie: Telimenę, Zosię, Ewę czy może w Tadeusza lub Hrabiego?
Czas na pracę z lekturą.
Trzeba przewertować tekst w poszukiwaniu ważnych informacji. Szczególną uwagę zwróćcie na księgi I, II, III, IV, X, XI i XII, dla ułatwienia posługujcie się planem, który Adam Mickiewicz umieścił na początku każdej księgi. Dobrze sprawdza się w tego typu pracy metoda fiszek, czyli małych karteczek, na których wypisujemy hasłowo informację i oznaczenie miejsca, gdzie znajduje się ważny dla Was cytat.
Jeśli już wyobraziliście sobie swojego bohatera i znacie jego perypetie miłosne, to zdecydujcie, z czego chce się zwierzyć przyjacielowi. Nie musicie wykorzystywać wszystkich informacji, ale ważne jest, byście opisywali przeżycia wewnętrzne.
Pora zasiąść do pisania. Wykorzystajcie plik List – to dokument edytowalny. Łatwiej nam się będzie współpracowało. Oczywiście, jeśli chcecie, mogę zasugerować ewentualne poprawki.
Powodzenia! Lekkiego pióra!
Classroom
Kod dostępu ecyi62